Bir ürün, süreç veya hizmetin belirli bir standarda veya teknik düzenlemeye uygun olduğunun yazılı olarak üçüncü taraf (bağımsız) bir kurum veya kuruluş tarafından belirlenmesi faaliyetidir.
ISO 9001 sistem dokümantasyon sistemini kurmuş hizmet sektörü ve üretim sektöründe bulunan her firma alabilir.
Her yıl sadece gözetim denetimine girmekte ve TSE’ye ücret ödenmektedir. Danışmanlığa gerek olmamaktadır.
Üç yıllığına geçerli olmak üzere verilir. Üçüncü yılın sonunda belge yenileme denetimi yapılarak, uygun bulunur ise belge yenilenir. Fakat takip denetimleri sonucunda kuruluşun sistemin yürütülmesi ile ilgili üzerine düşen sorumlulukları yerine getirmediği tespit edilirse iso 9001 belgesi iptaline veya belgenin askıya alınmasına karar verilir.
İşletmelerde kalite yönetim sistemlerinin, ISO 9000 standardının şartlarına uygun olarak entegrasyonun sağlandığını, sürdürülüp sürdürülmediğini denetleyen ve belgelendiren organizasyonlardır.
Piyasadaki ürünün ya da hizmetin, piyasanın talep ettiği şartlara, standartlara, yönetmeliklere uygunluğunu göstermek üzere, o ürün veya hizmet için yapılan deney, analiz, muayene ve belgelendirme işlemlerini yapan kuruluşların akreditasyon kurumları tarafından uluslararası kriterlere göre denetlenerek teknik ve idari yeterliliklerinin onaylanması ve belli aralıklarla denetlenmesi işlemidir.
Belgelendirme kuruluşunu seçerken ilk olarak akredite olmasına dikkat etmelisiniz. Akredite olmayan kuruluşların hiçbir etkisi yoktur. Kuruluşların akredite olup olmadıklarını Türkiye için TÜRKAK’ ın sitesinden aratabilirsiniz. Firma kaydı yok ise o kuruluş akredite değildir. Ayrıca kuruluşun ulusal veya uluslararası tanınırlığı da dikkate alınmalıdır.
Kalite, bir ürün veya hizmet ile ilgili özelliklerin belirlenen veya olabilecek ihtiyaçları karşılama derecesidir. Bir ülkenin veya firmanın kalkınmışlık düzeyinin en inandırıcı delili, ürettiği mal ve hizmetlerin değer derecesidir. Gerekirse talepleri karşılamak için değişmeyi göze almak veya bu konuda istekli olmaktır.
ISO Standartları çerçevesinde kuruluşun kalite yönetim kriterleri bakımından idaresi ve kontrolü için gerekli olan sistemdir. Kurulacak ve sürekli yürütülecek bu sistem sayesinde iç ve dış beklentilerin karşılanması ve sürekli olarak iyileştirme sağlanması hedeflenir.
Kısaca TKY olarak kullanılan Toplam Kalite Yönetimi, müşteri beklentilerinin aşılmasını temel alan, tüm çalışanların bilgilendirilip yetkilendirilmesi ve takım çalışmasıyla tüm süreçlerin sürekli iyileştirilmesini hedefleyen bir yönetim felsefesi olarak tanımlanabilir.
Kuruluş bünyesinde ISO 9001 Kalite Yönetim Sistemi kurulması, geliştirilmesi ve sürekliğinin sağlanması için yönetimin içerisinden atanan, çalışmaları yürütecek olan personeldir.
Daha çok ISO çalışmaları sırasında kullanılan, çalışma alanlarında uygulanan hazırlanmış sistematik dokümanlardır. Genel olarak hedefe ulaşmak için kullanılan yol, yöntem ve metot olarak tanımlanabilir.
Girdileri alıp bir çıktıya dönüştüren her bir hizmet veya operasyon proses (süreç) olarak isimlendirilebilir. Bir prosesin çıktısı genellikle bir sonraki sürecin girdisi olarak sistemi etkileyecektir. Bir kuruluşta proseslerin sistematik tespiti ve yönetimi proses yaklaşımı olarak ifade edilir.
ISO Standardın öngördüğü herhangi bir şartın yerine getirilmemesidir.
Evet, gıda işletmelerinden örnek vermek gerekirse işletmede hem ISO 9001 işletme yönetim sistemi hem de ISO 22000 Sistemi entegre olarak kurulabilir.